Streama CATWALK – en film för lika värden

Streama CATWALK – en film för lika värden


Springtime har ett mångårigt partnerskap med Glada Hudikteatern och vi har tillsammans gjort flera träningsresor till Monte Gordo i Portugal. Vår ambition är att alla ska kunna vara med på våra aktiviteter och uppleva träningsglädje, på lika villkor. I detta samarbete får vi uppleva så mycket värme och kärlek och nu vill vi varmt pusha för att ni ska se filmen Catwalk som hade premiär i slutet av januari.

I dessa tider håller våra biografer stängt men nu går filmen att streama från olika aktörer via denna länk. Vad passar inte bättre än en härlig filmkväll under rådande hemmakarantän och påsktider? Här nedan följer en hälsning från Per Johansson, grundaren av Glada Hudikteatern, och under den kan ni läsa om bakgrunden till filmen.

Bakgrund till filmen:
Det börjar med ett brev.

Ett brev från Emma Örtlund till Glada Hudik-teaterns grundare, Pär Johansson. Hon berättar om studentbalen som aldrig blev av eftersom mobbarna hade besegrat henne.

Nu vill hon ha revansch, hon vill bli fotomodell. Hon menar att hon har alla de egenskaper som krävs och hon tycker att människor med handikapp också ska få synas i det offentliga rummet. Hon vill att Pär hjälper henne att förverkliga drömmen.

Pär svarar att alla inte kan bli fotomodeller, det är ett genetiskt lotteri. Och att bli fotomodell är inte lösningen på problemet med mobbarna. Emma ska ju bli accepterad för den hon är.

Punkt slut.

Tiden går men Pär glömmer inte brevet. Han vill trots allt att Emma ska få vara balens drottning. Hon är värd att få glänsa.

Idén utvecklas till en film. En film som förvisso slutar med en modeshow i New York under Fashion Week men ändå är långt ifrån modevärldens hårda och ibland skruvade ideal. Det rätta idealet är ett samhälle där alla människor får chansen att skina och duger som de är. Det får Emma, Ida, Alex, Kitty och Nicklas från Glada Hudik-teatern göra när de reser från Hudiksvall till New York för sin egen modeshow.

En egen Catwalk. En helt unik film.

Klicka på nedan länk för information om hur du streamar filmen:
https://sfstudios.se/campaign-page/catwalk/


Anna Ahlqwist ”Årets ledare” hos Springtime

Anna Ahlqwist ”Årets ledare” hos Springtime


När Anna Ahlqwist går fram på scenen på Quality Hotel Friends under Springtimes ledarmiddag och mottar priset för Årets ledare ser hon genuint förvånad ut. Och tacktalet är typiskt för henne. ”Alltså, det här borde gå till varenda ledare på Springtime”. Läs den där meningen igen, men på göteborgska, så blir det rätt.

Varje år delas priset ”årets ledare” ut bland de ledare och instruktörer som är med och bidrar till att Springtimes träningsresor och event får höga betyg hos deltagare. Vår ambassadör Elin Bjärkstedt har här intervjuat Anna Ahlqwist som i januari fick motta priset för 2019. På bilden ovan coachar hon en av våra resenärer under 42,2 kilometer till målgång i New York Marathon. Det är bland annat sådant som gör Anna till en ledare som är värd detta pris.

Våren 2020 är alla resor inställda och för första gången på flera år tillbringar Anna hela terminen på kliniken där hon till vardags jobbar som sjukgymnast i egen etablering. Kontrasten mellan att cykla i västkusttypiskt snöslask med hårda vindbyar till jobbet är stor mot morgonjoggen i Monte Gordos soluppgång. Men Annas drivkrafter är de samma i snålblåst som i varm sand. Med saltstänkta vindar som fond vill hon att blicken ska tändas i människor. Hon söker ett litet ljus- speciellt hos de som inte riktigt visste att de hade det i sig.

Efter 32 år som gympaledare på Friskis & Svettis har hon sett det hända flera gånger. Som när kvinnorna med huvuddukar fått fysisk aktivitet på recept från sin läkare och kom till gympan för första gången, utan gymnastikskor på fötterna. ­”De visste inte ens att man skulle stå och gå i ring först, men de hängde på och hade kul, och fortsatte hela terminen – sådant gör mig glad!”

Anna blev färdig sjukgymnast 1987 men hade egentligen tänkt bli idrottslärare eftersom hon ”gillar att lära ut”. Och att röra på sig uppenbarligen. Hon kommer från en aktiv, men inte sportig, familj.  ”De är mer sådana som påtar i trädgården än idrottar.”

Om Anna berättas att hon aldrig gått, bara sprungit.  ”Jag började gå när min hund blev för gammal för att springa med mig. Då var jag tvungen att promenera med honom och det var faktiskt ganska mysigt att verkligen se omgivningarna.” säger hon på sin lite långsamma västkustdialekt. Den som hört Anna prata vet att hon inte pratar fort, men intensivt. Hon har en densitet i rösten som gör att man vill lyssna klart och definitivt inte avbryta. Pondus kanske, men också deltagande. När Anna samtalar är hon närvarande och på plats. Är något viktigt för henne inskärper hon det.

Sönerna har flyttat hemifrån, alla tre, och hon beskriver det som att saker plötsligt ligger kvar på de platser där hon faktiskt lade dom, och det är både skönt och lite tomt. Nu har hon tid för sin forskning om unga med ryggsmärta och så leder hon sina pass, soma move, yoga och gympa. Hemma hinner hon inte gå på andras pass, och det är ett av glädjeämnena med att vara ledare för Springtime tycker hon, utbytet med alla duktiga ledare. ”Marie på huvudkontoret är fantastisk på att bygga ledargrupper som kompletterar varandra. Alla veckor har olika energi men det är alltid bra.” Vanligtvis gör hon fem-sex veckor per år med Springtime och hennes bredd är stor. Hon håller allt från soma move till vattenjympa, jympa, core, cirkelfys, yoga, stavträning och löpning.

Hon har coachat många löpare genom åren att springa sitt första Marathon, hjälpt folk att förverkliga sin Marathon-dröm. För löpare är hon och har sprungit de sex stora marorna i världen; Boston, London, Berlin, Chicago, New York och Tokyo. Med den meriten är det fantastiskt att se hur Anna är lika genuint imponerad över de motionärer som kanske springer sina första 5 km på en träningsresa. Det är den där intensiteten igen. Hon gör liksom inte skillnad på personers prestationer, när det där ljuset och träningsglädjen tänds i blicken blir hon nöjd, oavsett om det är efter 5 km eller fem mil. Inte undra på att hon är en uppskattad ledare! Det absolut roligaste med att vara ledare tycker Anna är att få möta resenärer och alla de samtal man har, som inte handlar om jobb eller vardagen. Det är något med resorna som gör att man ofta möts på direkt in i samtal om viktiga saker. ”Det är en energi kring träningen som gör att vi verkligen möts! I baren efter träningen, på stavgången eller lite finklädda vid middagen.”

Hon har sprungit maran på sub 4 timmar och på över 8 timmar. Den längre tillsammans med sin pappa som ville testa efter en Springtimeresa. ”Han såg väl Szalkai och blev inspirerad.” Så hon började träna med honom när han var 78 år och de gjorde Berlin och kom i mål långt efter timecapen. De sprang de sista kilometrarna på trottoarerna när sopbilarna börjat städa upp efter loppet, men med tysk ordning hade deras tid ändå registrerats och medaljerna kom i posten. Det blev New york tillsammans också, innan Annas bror (”han är ortoped”) satte stopp för fler långlopp för fadern.

Du verkar ha ett sådant tålamod Anna. Vad gör dig arg?
– Argsint blir jag av Egoism, när folk tar för sig utan att bry sig om andra. Man vet när jag är arg! Jag bodde ett år i Italien och det passade det temperament jag hade då, men jag är glad att jag har en svensk diplomatisk man. Jag har lätt till glädje och är aldrig långsint. För att det ska gå över behöver jag bara slå i några dörrar eller springa runt kvarteret. Snabbt arg och snabbt glad!

Några dagar efter intervjun kommer ett sms: ”Jag glömde berätta om yogan. Den som jordar mig och som jag använder så mycket i mitt jobb- den har jag fått av Springtime. Det är min nya förälskelse. Jag mediterar och yogar varje dag.”

På senare år har yogan blivit en alltmer viktig del i hennes liv. Att med den guidade och fokuserade träningen skapa förutsättningar att stilla sinnet och få tid till återhämtning. Anna kombinerar sin akademiska utbildning och sitt stora intresse för människokroppen i rörelse med sina kunskaper inom yogan. Hon undervisar yogaindividuellt, i grupp och som rehabilitering. Hon utbildar även andra yogalärare i bland annat yogaanatomi.

Vi kan sammanfatta och säga att hon är öppen, intensiv, närvarande, snabb och mångsidig. En tillgång som ledare för resenärer och kollegor, med ett stort Springtimehjärta!

Tre snabba:
Favoritmusik vid löpning?

  • Springer aldrig med lurar, älskar naturupplevelsen.

Favoritmusik att dansa till?

  • Älskar att dansa allt från Tainted love, Just an Illusion, ABBA, Eart wind &Fire till Queen och Schlagerdängor. Född på bästa sextiotalet. Hemma i soffan blir det soul t ex Sade; Flow, Your Love is King….

Om jag var tvungen att äta en maträtt resten av livet skulle det vara….

  • Pasta såklart, och gärna med ett glas vin!


Prova 2 nr för endast 19 kr!

Prova 2 nr för endast 19 kr!


Nu får du chansen att testa 2 nr av Runner’s World. Du får tidningen bekvämt hem i brevlådan. Du får även tillgång till låst material på webben och hela vårt digitala arkiv där du förutom Runner’s World även kan läsa Bicycling och Vasalöparens digtitala tidningar i din läsplatta eller mobil. Inte nog med det! Du får som prenumerant 20% på löparskor och kläder hos Runner’s Store, rabatter på löp- och träningsresor med mera!

Handla hälsosamt

Handla hälsosamt


Det vi lägger i kundkorgen är ofta det som även hamnar på tallriken. Så visst finns det mycket att vinna på att redan i butiken göra hälsosamma och smarta val.  Men vad ska vi då välja i butiken om vi månar om vår hälsa? Jo, här kommer våra dietister, Johanna och Carolines, bästa tips att ta med sig på butiksrundan.

En hälsosam livsstil handlar om det vi gör ofta, eller som vi brukar säga – det är vad du äter oftast som spelar roll. Så vill du äta hälsosamt är det vardagsmaten du ska fokusera på! Sen finns det absolut utrymme kvar för just det som du tycker speciellt mycket om, som nybakta kanelbullar, om du frågar oss. Hälsosamma matvanor är en stor del i att leva hälsosamt. Men att ändra vanor är inte alltid lätt, låt det få ta tid och ta små steg i taget.

Matvanor är just en vana, och vill du testa våra tips så börja gärna med det första och när det blivit till en vana hos dig så kan du gå vidare till tips två osv.

  • Mer grönt – Ät mer grönsaker, bär och frukt. Minst 500g om dagen men gärna mer. Välj i säsong och i olika färger och glöm inte frysdisken- frysta grönsaker och bär är precis lika nyttiga som färska, om inte mer. I butiken: satsa på hållbara grova grönsaker som rödkål, vitkål och morot och gör en veckosallad som står klar i kylen. Köp frysta ärtor och blanda ner sista minuten på kokvattnet och lägg gärna till tinade bär till din frukost.

  • Mer fullkorn – Ät mer fullkorn från bröd, matgryn och flingor. Fullkorn mättar inte bara bättre det bidrar även med vitaminer, mineraler, fiber och innehåller viktiga bioaktiva ämnen som är värdefulla för vår hälsa. I butiken: Välj matgryn istället för ris, välj fullkornspasta och titta efter bröd där första ingrediensen är ett fullkornsmjöl.
  • Bra flingor – Ät gärna gryn och flingor till frukost eller mellanmål, de bidrar med viktiga fiber, mineraler och mättar bra. I butiken: Titta efter flingor som innehåller max 7g socker/100g och där första ingrediensen är fullkorn.
  • Mer fisk – Livsmedel med marint ursprung är unika i sitt innehåll av så kallade långa omega 3- fettsyror och vitamin D, som båda kan vara svårt att få i sig på annat håll, så ät gärna fisk minst tre gånger i veckan. I butiken: Titta efter miljömärkningarna KRAV, MSC och ASC och variera gärna ditt val av fisk. Genvägar till mer fisk är makrill i tomatsås på mackan, tonfiskröra och varför inte stoppa gaffeln i sillburken som en liten förrätt då och då?!
  • Bra bröd – Att äta bröd kan vara ett bra sätt att få i sig viktigt fullkorn. Fullkorn betyder att alla delar av sädesslaget används. Fullkornsmjöl innehåller mer vitaminer, mineraler och fiber jämfört med ett vitt mjöl. Kvinnor behöver äta ca 70g fullkorn/dag och män 90g. Det motsvarar ungefär 2 skivor knäckebröd och en portion havregrynsgröt.  De flesta knäckebröden är bakade på 100 % fullkorn. I Butiken: titta efter bröd som är bakade på minst 50 % fullkorn och passa även på att titta efter sockerinnehållet som max bör vara 5g/100g.  
  • Mer grönt protein – Att lägga till mer bönor, ärtor och linser i vardagsmaten är en bra vana. Gott om protein, vitaminer och mineraler. Dessutom är baljväxter rika på fiber som gör att du lättare håller dig mätt och belåten under en längre tid och även fungerar som prebiotika- alltså nyttig näring för tarmfloran. Byt gärna ut lite av köttet mot baljväxter så blir det en vinst både för hälsan och klimatet. I butiken: Köp bönor på tetra och blanda i pastasåsen, tacosen eller grytan. Snabbtipsen är att köpa bönpasta eller färdig hummus och bra på smörgåsen.

Vill du ha tips på hälsosamma, goda och enkla recept – kika vidare på sajten här under blocket mat och följ oss gärna på @dietistensval
Inom kort kommer ni även kunna köpa vår kokbok ”Dietistens Val – vardagsmat som gör skillnad” med över 75 klimatsmarta och hälsosamma recept här i butiken på Springtime Friends.

Kramar / Johanna och Caroline, Springtimes dietister

Ps. vill du höra mer av oss eller kanske äta vår mat – häng med oss på någon av våra resor som vi gör tillsammans med Springtime – vad sägs om en vecka i Sälen, en weekend camp, en vecka på Mallorca eller kanske hänga med på någon av höstens en-dagars event The Camp – läs mer här!


I coronatider är vi alla Instaprofiler!

I coronatider är vi alla Instaprofiler!


Livet på Instagram och sociala medier ter sig ofta så där fantastiskt perfekt och underbart. Vi har nog alla känt en viss avundsjuka eller stress någon gång när vi skrollat i våra flöden. Backar vi tanken något så vet vi att det inte är verkligheten men den första reaktionen ger oss ibland en tro på att ”alla andra” har det så mycket bättre. Läs Elin Bjärkstedts reflektion kring hur dessa flöden förändrats i coronatider och se dig själv som en grym ”Instaprofil”.

Det händer något märkligt med Instagram när alla resor, fester, träningsevent och cocktailpartys är inställda. Alla blir vanliga.  De som vi följer för att de verkar leva så dynamiska och innehållsrika fartfyllda liv blir plötsligt precis som vi. Alldagliga. Vi är vana att se dem filtrade på uteserveringar och barer, på gym och takterrasser med kettlebells som matchar outfitten.

Och så plötsligt är det någon slags Corona-karantän-tillvaro och våra Instaprofiler trängs inte på dansgolv och på SATS längre – de ligger hemma i sängen och tipsar om sina favorit-Netflix-serier och fotar sin frukost istället. Kanske joggar de lite förvirrat i skogen också – skriver någon caption om att det är härligt att komma ut i naturen men du orkar knappt lajka för du brukar ju springa i skogen och det är liksom vardag för dig.

Det är nu det är tid för oss vanliga kämpande motionärer att skina. Vi behöver inte jämföra oss med superstjärnorna längre. Vi behöver inte drabbas av fullständig träningsdepression för att mycket är inställt, vi bara jobbar på. Kanske lite mer hemmaträning, kanske lite mer utomhuspass med kompisarna – och med längtan efter Springtimeresan till hösten eller nästa vår såklart. Men när förväntningen på den egna träningen är att den ska bli av och vara hyfsat effektiv så blir allt annat en bonus.

Just nu är vi alla Instastjärnor så skryt järnet om dina altanpass och vardagsrums-workouts. Gör dina knäböj djupa och fuska inte med antalet repetitioner. Fota din vattenflaska i motljus och peppa dina kompisar. Vi tar oss igenom det här med rena händer, avstånd i kollektivtrafiken och genom att hjälpas åt. Och på andra sidan väntar en resa då vi alla kan fota oss i soluppgången mitt i ett joggingsteg när ljuset är magiskt på stranden. Men fram till dess – fortsätt att vara en stjärna i ditt eget vanliga träningsliv, för allt som räknas är att jobba på, tillräckligt hårt, lagom ofta och över tid.

Veckans + 
Tack alla som varit med och kört #1000repsiveckan Så kul!!! Vi kör igen om några veckor igen. Håll utkik på min Instagram!

Veckans –
Min tyngdlyftningskurs i maj är såklart inställd. Det är riktigt gjort av arrangören Eleiko, men jag hade längtat så efter att få nörda ner mig i skivstångsbanor och startpositioner.

Och så veckans träningspass

Hitta en lagom lång backe som tar ca 1-2 min att jogga eller springa upp för. (Är den riktigt riktigt brant kan du gå med snabba kliv!)

På toppen gör du :
10 armhävningar
10 situps
10 windmills

Glömt vad Windmills är? Kolla filmen längst ner!

Gå ner och upprepa 8 gånger till.
Det blir intervallträning med styrka och aktiv vila.

(Jag brukar gå baklänges ner för att träna hjärnan, spara knän, och bli mer medveten om kroppens baksida… Men var beredd på att fölk som är ute med hunden kollar konstigt på dig när du backar i backar!)

Du vet att du kan hitta Elin på Instagramkontot @elinbjarkstedt


PODDTIPS: Så lär vi oss tygla vår rädsla!

PODDTIPS: Så lär vi oss tygla vår rädsla!


Vad händer när vi mitt i corona-kaoset grips av rädsla och uppgivenhet? Är det samma typ av chock som drabbar en när man får besked om t ex Alzheimers eller andra allvarliga sjukdomar? Lyssna på ett intressant samtal i en podcast där journalisten Henrik Frenkel intervjuar Micael Dahlen.

Micael Dahlen, professor i ekonomi vid Handelshögskolan och författare till boken Kaosologi, ser stora möjligheter för oss alla, bara vi kan lära oss vad pandemin vill säga oss.

I den här podcasten manar han oss att tänka positivt, eftersom rädslan i sig är epidemisk. Mobiliseringen över hela världen mot Covid-19 kan gynna forskningen även mot andra sjukdomar. Det tekniklyft som vi väntat på i många år, sker nu på några veckor. Och helt plötsligt börjar vi uppskatta det lilla livet, som familj, vänner, naturen och förmånen att få vara frisk.

Läs mer om Henriks blogg och poddar här!

Gå direkt till poddavsnittet här!


Lyssna på digital föreläsning med Jonas Colting!

Lyssna på digital föreläsning med Jonas Colting!


Lyssna på hur Jonas överlevde 30 mils simning i 10-gradigt vatten runt Gotland, hur man tränar för att vinna VM-medaljer i triathlon och hur man kan leva för att vara en fit, stark och pigg 47-årig småbarnspappa som efter 35 års hårdträning fortfarande har lusten till rörelse! Vi är alla stenåldersmänniskor som lever i en modern värld- det här är föreläsningen om hur vi maximerar hälsa, prestation och lycka genom att bli bekväma med det obekväma.

Det blir sanningar och provokationer och ärlighet – rakt från hjärtat!

Vi erbjuder nu dig som ”Springtime Friend” 50 kr rabatt på hans onlineföreläsning:
Att vara bekväm med det obekväma
Klicka på rubriken ovan och använd kod: springtime när du kommer in på sidan för att göra ditt köp.