Häng med på vårt digitala Training Camp!

Häng med på vårt digitala Training Camp!


Inget är som det ska just nu och vi är många som fått förändra både verksamheter och vardagsliv väldigt snabbt. Vi hoppas och tror att vi snart ska kunna få sprida träningsglädje på våra träningsresor och event igen men tills ovissheten har lagt sig tänker vi dela med oss av vår passion för träning och hälsa digitalt istället. Det blir dels med inspiration av våra fantastiska ambassadörer här på Springtime Friends men också med gästinslag från våra härliga ledare som du kanske träffat på någon av Springtimes resor eller event.

Ingen vet speciellt mycket just nu men är det något vi vet så är det att fysisk aktivitet och rörelse på olika sätt gör gott för våra kroppar, oavsett yttre omständigheter. Därför satsar vi nu på att skapa ett ”digitalt Training Camp” med motivationshöjande inspiration och lite extra pepp i utmanande tider. Löpande kommer vi här på sidan att ge er tips på någon form av fysisk aktivitet och rörelse, alternativt ett kosttips eller annan motivation/kunskapshöjande boost som kan ge er inspiration till att få till stunder för att skapa både inre och yttre styrka. Tillsammans med vårt nätverk av ambassadörer och ledare vill vi vara din digitala kompis!

Välkommen att ta del av en första hälsning från Cecilia Gustafsson (@holistictraining) här.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Bli medlem

Nyårslöften värda att hålla

Nyårslöften värda att hålla


Nytt år, nya chanser, nya möjligheter och nya vansinniga nyårslöften! Champagnen bubblar och ut ur munnen bubblar i samma takt det ena knäppa nyårslöftet efter det andra – ofta om att förbättra sin hälsa.

Tyvärr är inte många av våra nyårslöften sansade och rimliga, utan snarare en genväg till ett garanterat misslyckande. Problemet för de flesta av oss är nämligen att vi tar i för mycket. När vi står där känns allt möjligt, men sedan, när vardagen slår oss mitt i ansiktet känns löftena vi gav oändligt tuffa att ta tag i.

Här kommer några bra tips för att du ska lyckas med dina hälsolöften:

Ge inga nyårslöften

Ja, du läste rätt. Även om det är skönt att se ett helt nytt år framför sig och möjligheten till nystart så kan det vara dumt att lova något. Vissa blir helt blockerade och drabbas av negativ stress av att ha lovat sig själv ett eller annat. Brukar du ge nyårslöften? Om ja, brukar du hålla dem? Om inte, sluta ge nyårslöften och hitta andra sätt att förändra din hälsa.

Var rimlig

Du kommer inte att äta jättenyttigt varje måltid och du kommer inte heller att låta blir att äta något onyttigt, så det är ett jättedåligt löfte att ge. Och du kommer inte att gå från soffsittare till att träna sju dagar i veckan, så lova inte det heller. Alla löften där du lovar dig att du ska späka dig själv är dåliga löften. Om det ska hålla i längden måste löftet vara lustfyllt, roligt – och rimligt.

Var bred

Lås dig inte helt genom att måla in dig i ett snävt hörn i form av ett specifikt löfte. Testa lite först innan du bestämmer dig för vad du vill göra för hälsoförbättring. Lovade du dig själv att börja springa tre pass i veckan och får jätteont i knäna efter tre veckor? Risken är då att du surar ihop för att du har missat målet och ger upp. Var bredare och säg att du ska börja träna tre pass i veckan i stället och träna det som passar dig.

Var specifik

Om du inte har ett brett löfte, utan ett specifikt mål som du kan pricka av när du har klarat det, se till att vara riktigt snäv i din målsättning. Ett lopp är ju enkelt att pricka av, men om du bestämmer dig för att bli starkare måste du ha ett tydligt mål. Vad ska du klara av, och när? Ska du börja äta nyttigare, på vilket sätt?

Berätta för andra

Sprid ditt löfte till andra i din omgivning. Det är lättare att hålla vad man har lovat om flera håller koll och sätter press.

Var fler än en

Om du avlägger ett nyårslöfte som kan vara tufft att leva upp till kan det hjälpa att vara fler än en. Få med dig en kompis, en partner, din mamma eller en kollega på samma löfte så kan ni peppa och pusha varandra under året.

Året tar inte slut i mars

Det är vanligtvis oerhört trångt på gymmen i januari och februari men redan i mars börjar det bli glesare. Och den nyttiga maten som du orkar laga i två månader byts sakta ut mot helfabrikat. Det kommer att vara tufft att hålla i löftet när smekmånaden är över och vardagen är igång på riktigt. Var medveten om att den dippen kommer – då blir det lättare att stå emot lusten att lägga av. Det kommer att kännas lättare igen när du tagit dig igenom den första tuffa perioden.

Prova 2 nr för endast 19 kr!

Prova 2 nr för endast 19 kr!


Nu får du chansen att testa 2 nr av Runner’s World. Du får tidningen bekvämt hem i brevlådan. Du får även tillgång till låst material på webben och hela vårt digitala arkiv där du förutom Runner’s World även kan läsa Bicycling och Vasalöparens digtitala tidningar i din läsplatta eller mobil. Inte nog med det! Du får som prenumerant 20% på löparskor och kläder hos Runner’s Store, rabatter på löp- och träningsresor med mera!

Bästa tipsen inför 2021 – Dietistens val

Bästa tipsen inför 2021 – Dietistens val


När nyåret är slaget är det säkert fler än vi som funderar på vad vi ska göra bättre det kommande året. Vi skulle vilja säga – ska vi tänka på det vi gjorde bra 2020 och ta med oss det?! Ovanpå det lägger vi sen till tre bra saker. Det är så mycket roligare än att ta bort – och funkar ofta bättre! Testa!

1. På temat lägga till. Om vi får tipsa om kanske det bästa skulle vi säga: Lägg till en portion fullkorn om dagen. Att vi äter för lite fullkorn är faktiskt den största orsaken till ohälsa i våra matvanor – så hej här finns stor hälsopotential! Byt ut ris mot havreris, välj fullkornsbröd ofta och ät gärna gröt på havre eller rågflingor. 

2. Investera en kvart någon gång under veckan och gör en matplan. Vi lovar att det kommer spara många kvartar senare under veckan och ge svar på den eviga frågan (i alla fall hos oss…) ”vad blir det till middag i dag?”  Sätt gärna upp menyn hemma, det gör det så mycket lättare för den som kommer hem först att börja laga. Har man bestämt i förväg och maten finns hemma är det även mycket lättare att det faktiskt hamnar bra mat på tallriken ofta!

3. Ha alltid frysta grönsaker hemma. De är alltid i säsong och så här i början på året dessutom ofta mer näringsrika än färska – ett lätt sätt att få in mer grönt i maten! Häll ärtor i pasta- eller potatisvattnet sista kokminuten, toppa matlådan med fryst broccoli eller vår favorit – mixa i ett par frysta blomkålsbuketter i smoothien. 

Det var tre tips – men det här är kanske det viktigaste: Njut av maten! 

Gott nytt matår! /Johanna och Caroline, Dietister på Springtime.

Fler tips och goda recept hittar du på @dietistensval och här på vår sajt!

Bästa tipsen inför 2021 – Elin Bjärkstedt

Bästa tipsen inför 2021 – Elin Bjärkstedt


Ovanliga tider kräver ovanliga träningsråd! Som Springtime’s egen Anders Tegnell ger Elin Bjärkstedt (fysioterapeut och PT) dig vårens träningsrekommendationer. Du måste inte följa dem såklart, men det leder kanske till bättre folkhälsa.

De annorlunda tiderna vi lever i börjar bli det nya normala. Vi har ett hem som för många också fungerar som arbetsplats, barnens skollokaler och makens konferensrum. Det är sladdar och skärmar och böcker och lunchservering som ska få plats.

Förr var ett hem just en plats för återhämtning och vila. Det nya normala är att det mesta som pågår i livet nu sker inom hemmets fyra väggar.  Att dessutom pressa in träningen där i huset eller lägenheten när gymmen har tuffa restriktioner och gruppträningen är inställd kan kännas mentalt motigt, men här kommer några tips för att ta dig ut.

1: Googla ”träningsmontage rocky”
(Eller klicka på länken https://youtu.be/_YYmfM2TfUA )

Mitt första tips är att se på Rocky hur han kämpar i Philadelphia 1976. Vi slipper springa i tunna basketskor genom skräpiga gator och slum där folk har tänt eldar i oljefat för att hålla värmen. Vi må ha en utmanade slaskigt väder och regn i sidled, men vi har ordentliga löparskor.  Se montaget, lyssna på musiken och ha den med ut i lurarna när du ska träna. Bli din egen Rocky Balboa och avsluta passet på en höjd med nävarna i luften. Jag lovar att träningen blir lite roligare då!

(Man kan se klippet hur många gånger som helst- det är helt normalt att fylla på motivation någon gång om dagen.)

2: Investera i vintertights och plocka fram underställströjan

Rocky må vara stenhård men det är tufft att träna utomhus i bomullsbrallor. Unna dig ett par vintertights eller inventera skidkläderna i garderoben. En bra underställströja är guld värd nu när du ska börja älska att träna utomhus.

3: Sätt ett mål i tid snarare än vikt och prestation

Känns det motigt att ge sig ut trots bra kläder, sätt ett tidsmål. All fysisk aktivitet på mer än 10 minuter påverkar hälsan. Dubbla det. 20 min om dagen med svettig aktivitet ökar hälsan enormt! På en vecka har du samlat ihop 2 timmar och 20 minuters träning. Sätt upp ett veckomål – i tid.

4: Gå med i en grupp och utmana andra

Att få träffa kompisar brukar vara en motivationsfaktor, i brist på gruppträning får vi vända oss till sociala medier som låter oss träna på avstånd men tillsammans. Gå med i en social grupp och dela tips och trix, backträning och hemmaträningspass och utmaningar med andra. Springtime Friends lanserar snart ett digitalt medlemskap där du kan bli del i en grupp och en gemenskap digitalt. Mer info kommer snart.

Du är också välkommen till Elins grupp ”The glamorous life of hemmaträning” på facebook där tappra hemmaträningsmänniskor möts och pratar om allt från motivation till bästa sättet att träna styrka utomhus. Du hittar den här!

5: Kettlebells – en tung investering

Jag fortsätter tjata om kettlebells. Så mångsidigt, roligt och bra träning för att inte tappa muskelmassa när utegymmet inte lockar. Leta på instagram efter #kettlebell och få inspiration till att lära dig nytt.

6: Träna digitalt

När jag längtar efter inspiration och inte riktigt har energi att tänka ut träning själv vänder jag mig till livepass eller förinspelade pass med kollegor och inspiratörer. I det digitala medlemskapet i Springtime Friends kommer hela MyMowo’s utbud av träning online att ingå. Där finns massor att välja mellan och passen är så där lagom långa för att riva av på lunchen eller när annat tillfälle ges.

Stort lycka till med nystarten 2021!
/Elin Bjärkstedt

www.personligaretraning.se

Digital Training Camp: Skidstyrka med Mats Larsson

Digital Training Camp: Skidstyrka med Mats Larsson


Mats Larsson är skidcoach och längdskidåkare med både OS- och VM-medaljer i bagaget. Mats följde med oss på vår löpar- och rullskidvecka i Portugal i mitten av oktober. Han passade då på att köra sitt skidstyrkepass bestående av 13 olika övningar. Du kan nu digitalt ta del av hela passet!

I vinter har du chans att träna tillsammans med Mats på vårt Skicamp i Östersund. Det blir två längdskidhelger (17-20 dec och 11-14 feb) på Östersunds skidstadion där du får möjlighet till både teknikpass, tid för egen distansåkning, rörlighets- och återhämtningspass samt föreläsningar och workshops.

Mats skidstyrkepass:
1. Starta med uppvärmning
2. Styrkepasset består av följande övningar:
– Step up – 10 reps/ben
– Stjärnan – 2 varv/ben
– Draken – 10 reps/sida
– Benböj – 5 varv
– Diagonal – 10 reps/sida
– Skidhopp – 10 reps/sida
– Sit up – 10 reps
– Bordet – 3-4 varv
– Sidoplanka – 10/rörelse
– Heal touch – 10 reps/sida
– Fågelhund – 10 reps/sida
– Bålrull – 10 reps/ben
– Benlyft – 5 varv
3. Kör gärna övningarna ett varv till

Läs mer: Vässa skidformen i Östersund i vinter


Du måste vara inloggad för att kommentera. Bli medlem

Upptäck våra nya profilprodukter – Flowmat och hamambadlakan

Upptäck våra nya profilprodukter – Flowmat och hamambadlakan


Vi kan nu presentera vår nya webbshop med högkvalitativa profilprodukter. Vad sägs om en Flowmat och strap med Springtime-tryck? Eller hamambadlakan perfekt på stranden eller vid utflykten? Vi kommer framöver att lansera fler produkter!

Flowmat och strap med Springtime-tryck

Springtimes och Flowlifes exklusiva yogamatta i naturmaterial av naturkork och naturgummi. I priset ingår yoga strap. Naturmaterial i kork och naturgummi.

Passar perfekt för yoga, stretch eller träning. Mattans överskikt är täckt av ett lager med naturkork som bidrar till ett fantastiskt grepp och en naturlig känsla. Kombinationen av naturgummi och naturkork ger dig en skön och effektiv dämpning som är svår att jämföra med andra plastbaserade yogamattor. En såld yogamatta = ett planterat träd. Pris: 699 kr


Hamambadlakan med Springtime-tryck

Behöver du ett mångsidigt badlakan att ha på stranden, på resan eller hemma? Detta badlakan har en fantastisk absorberingsförmåga samtidigt som det är väldigt snabbtorkande.

Utöver det är det både stort och lätt i vikt. När du använt det kan du enkelt rulla ihop det till en liten storlek, så att det inte tar så mycket plats i ditt skåp eller i din resväska. 100% bomull och måtten 180 x 100 x 0,50 cm Pris: 250 kr