Häng med på vårt digitala Training Camp!

Häng med på vårt digitala Training Camp!


Inget är som det ska just nu och vi är många som fått förändra både verksamheter och vardagsliv väldigt snabbt. Vi hoppas och tror att vi snart ska kunna få sprida träningsglädje på våra träningsresor och event igen men tills ovissheten har lagt sig tänker vi dela med oss av vår passion för träning och hälsa digitalt istället. Det blir dels med inspiration av våra fantastiska ambassadörer här på Springtime Friends men också med gästinslag från våra härliga ledare som du kanske träffat på någon av Springtimes resor eller event.

Ingen vet speciellt mycket just nu men är det något vi vet så är det att fysisk aktivitet och rörelse på olika sätt gör gott för våra kroppar, oavsett yttre omständigheter. Därför satsar vi nu på att skapa ett ”digitalt Training Camp” med motivationshöjande inspiration och lite extra pepp i utmanande tider. Löpande kommer vi här på sidan att ge er tips på någon form av fysisk aktivitet och rörelse, alternativt ett kosttips eller annan motivation/kunskapshöjande boost som kan ge er inspiration till att få till stunder för att skapa både inre och yttre styrka. Tillsammans med vårt nätverk av ambassadörer och ledare vill vi vara din digitala kompis!

Välkommen att ta del av en första hälsning från Cecilia Gustafsson (@holistictraining) här.


TV-tips! ”Bästa träningen” med Peppe Lindholm

TV-tips! ”Bästa träningen” med Peppe Lindholm


Peppe Lindholm, Springtime-ledare och tidigare platsansvarig på vårt Camp Mallorca, är nu aktuell i SVT:s nya program ”Bästa träningen”.

Fyra otränade par tar sig an utmaningen att följa varsin coach i två månader och börja röra på sig. Vardagen fylls av kampsport, yoga, löpning och vardagsmotion och det är tuffare än de föreställt sig. Idrottsforskare följer parens hälsa och mäter deras resultat på jakt efter den bästa träningen.

Jag tycker om att det inte ska vara så sterilt och tråkigt när man springer. Spring gärna mer på känsla och gärna ute i naturen.

Peppe tränar ett av de fyra paren och fokuserar på löpningen. Peppe kommer från Järvsö, är löpcoach och även rocktrummis. Han blandar prat och praktik på ett inspirerande sätt som har fått många, både tjejer, killar, soffpotatisar och öldrickande rockstjärnor att springa snabbare, snyggare och lättare.

Du kan se programmet här!

Prova 2 nr för endast 19 kr!

Prova 2 nr för endast 19 kr!


Nu får du chansen att testa 2 nr av Runner’s World. Du får tidningen bekvämt hem i brevlådan. Du får även tillgång till låst material på webben och hela vårt digitala arkiv där du förutom Runner’s World även kan läsa Bicycling och Vasalöparens digtitala tidningar i din läsplatta eller mobil. Inte nog med det! Du får som prenumerant 20% på löparskor och kläder hos Runner’s Store, rabatter på löp- och träningsresor med mera!

Yoga med Majja Lundh

Yoga med Majja Lundh


Försommaren är här nu! Visst har vi längtat. Fortfarande ligger den där ”corona-isoleringen” över oss, med vissa begränsningar som vi inte är vana vid, men vi kan tacksamt njuta av det grönskande livet utanför. Kanske vill du testa detta flödande yogapass med Majja Lundh ute i gröngräset, hemma på mattan eller på en plats du gillar. Majja är en uppskattad ledare på Springtimes träningsresor och skriver här nedan en hälsning till er!

Åh vad jag längtar efter er resenärer och träningskompisar! Håller alla tummar jag har för att vi ses i höst! Tills dess – visst passar ni på att träna hemmavid? 

Även om jag älskar gruppträning och den pepp och dragkraft det innebär att träna tillsammans så ser jag en fördel med hemmaträning. Det är att jag vågar testa nya grejer och utforska och experimentera mer med rörelserna än i grupp. Är du likadan? 

I så fall kanske detta kan vara ett kul flöde att testa, jag kallar det transformations yogaflöde och samma rörelser upprepas fast skiftar liksom läge i rummet. Det innebär att om ett nytt läge inte passar dig så har du ett eller två lägen från rörelsevågorna innan att gå tillbaka till. På så vis tror jag flödet kan passa i princip alla – den som är alldeles ny till den här typen av yoga och den som praktiserat länge. Eftersom man väljer alternativ utifrån sin egen kropp och nyfikenhet!

Så testa flödet hemmavid, så kör vi det i grupp på en playa-planka längre fram! Lycka till och hör av dig om du har frågor eller tankar. 

Kram! /Majja Lund
(Du hittar Majja på instagram @majjalundh)


Anna Ahlqwist ”Årets ledare” hos Springtime

Anna Ahlqwist ”Årets ledare” hos Springtime


När Anna Ahlqwist går fram på scenen på Quality Hotel Friends under Springtimes ledarmiddag och mottar priset för Årets ledare ser hon genuint förvånad ut. Och tacktalet är typiskt för henne. ”Alltså, det här borde gå till varenda ledare på Springtime”. Läs den där meningen igen, men på göteborgska, så blir det rätt.

Varje år delas priset ”årets ledare” ut bland de ledare och instruktörer som är med och bidrar till att Springtimes träningsresor och event får höga betyg hos deltagare. Vår ambassadör Elin Bjärkstedt har här intervjuat Anna Ahlqwist som i januari fick motta priset för 2019. På bilden ovan coachar hon en av våra resenärer under 42,2 kilometer till målgång i New York Marathon. Det är bland annat sådant som gör Anna till en ledare som är värd detta pris.

Våren 2020 är alla resor inställda och för första gången på flera år tillbringar Anna hela terminen på kliniken där hon till vardags jobbar som sjukgymnast i egen etablering. Kontrasten mellan att cykla i västkusttypiskt snöslask med hårda vindbyar till jobbet är stor mot morgonjoggen i Monte Gordos soluppgång. Men Annas drivkrafter är de samma i snålblåst som i varm sand. Med saltstänkta vindar som fond vill hon att blicken ska tändas i människor. Hon söker ett litet ljus- speciellt hos de som inte riktigt visste att de hade det i sig.

Efter 32 år som gympaledare på Friskis & Svettis har hon sett det hända flera gånger. Som när kvinnorna med huvuddukar fått fysisk aktivitet på recept från sin läkare och kom till gympan för första gången, utan gymnastikskor på fötterna. ­”De visste inte ens att man skulle stå och gå i ring först, men de hängde på och hade kul, och fortsatte hela terminen – sådant gör mig glad!”

Anna blev färdig sjukgymnast 1987 men hade egentligen tänkt bli idrottslärare eftersom hon ”gillar att lära ut”. Och att röra på sig uppenbarligen. Hon kommer från en aktiv, men inte sportig, familj.  ”De är mer sådana som påtar i trädgården än idrottar.”

Om Anna berättas att hon aldrig gått, bara sprungit.  ”Jag började gå när min hund blev för gammal för att springa med mig. Då var jag tvungen att promenera med honom och det var faktiskt ganska mysigt att verkligen se omgivningarna.” säger hon på sin lite långsamma västkustdialekt. Den som hört Anna prata vet att hon inte pratar fort, men intensivt. Hon har en densitet i rösten som gör att man vill lyssna klart och definitivt inte avbryta. Pondus kanske, men också deltagande. När Anna samtalar är hon närvarande och på plats. Är något viktigt för henne inskärper hon det.

Sönerna har flyttat hemifrån, alla tre, och hon beskriver det som att saker plötsligt ligger kvar på de platser där hon faktiskt lade dom, och det är både skönt och lite tomt. Nu har hon tid för sin forskning om unga med ryggsmärta och så leder hon sina pass, soma move, yoga och gympa. Hemma hinner hon inte gå på andras pass, och det är ett av glädjeämnena med att vara ledare för Springtime tycker hon, utbytet med alla duktiga ledare. ”Marie på huvudkontoret är fantastisk på att bygga ledargrupper som kompletterar varandra. Alla veckor har olika energi men det är alltid bra.” Vanligtvis gör hon fem-sex veckor per år med Springtime och hennes bredd är stor. Hon håller allt från soma move till vattenjympa, jympa, core, cirkelfys, yoga, stavträning och löpning.

Hon har coachat många löpare genom åren att springa sitt första Marathon, hjälpt folk att förverkliga sin Marathon-dröm. För löpare är hon och har sprungit de sex stora marorna i världen; Boston, London, Berlin, Chicago, New York och Tokyo. Med den meriten är det fantastiskt att se hur Anna är lika genuint imponerad över de motionärer som kanske springer sina första 5 km på en träningsresa. Det är den där intensiteten igen. Hon gör liksom inte skillnad på personers prestationer, när det där ljuset och träningsglädjen tänds i blicken blir hon nöjd, oavsett om det är efter 5 km eller fem mil. Inte undra på att hon är en uppskattad ledare! Det absolut roligaste med att vara ledare tycker Anna är att få möta resenärer och alla de samtal man har, som inte handlar om jobb eller vardagen. Det är något med resorna som gör att man ofta möts på direkt in i samtal om viktiga saker. ”Det är en energi kring träningen som gör att vi verkligen möts! I baren efter träningen, på stavgången eller lite finklädda vid middagen.”

Hon har sprungit maran på sub 4 timmar och på över 8 timmar. Den längre tillsammans med sin pappa som ville testa efter en Springtimeresa. ”Han såg väl Szalkai och blev inspirerad.” Så hon började träna med honom när han var 78 år och de gjorde Berlin och kom i mål långt efter timecapen. De sprang de sista kilometrarna på trottoarerna när sopbilarna börjat städa upp efter loppet, men med tysk ordning hade deras tid ändå registrerats och medaljerna kom i posten. Det blev New york tillsammans också, innan Annas bror (”han är ortoped”) satte stopp för fler långlopp för fadern.

Du verkar ha ett sådant tålamod Anna. Vad gör dig arg?
– Argsint blir jag av Egoism, när folk tar för sig utan att bry sig om andra. Man vet när jag är arg! Jag bodde ett år i Italien och det passade det temperament jag hade då, men jag är glad att jag har en svensk diplomatisk man. Jag har lätt till glädje och är aldrig långsint. För att det ska gå över behöver jag bara slå i några dörrar eller springa runt kvarteret. Snabbt arg och snabbt glad!

Några dagar efter intervjun kommer ett sms: ”Jag glömde berätta om yogan. Den som jordar mig och som jag använder så mycket i mitt jobb- den har jag fått av Springtime. Det är min nya förälskelse. Jag mediterar och yogar varje dag.”

På senare år har yogan blivit en alltmer viktig del i hennes liv. Att med den guidade och fokuserade träningen skapa förutsättningar att stilla sinnet och få tid till återhämtning. Anna kombinerar sin akademiska utbildning och sitt stora intresse för människokroppen i rörelse med sina kunskaper inom yogan. Hon undervisar yogaindividuellt, i grupp och som rehabilitering. Hon utbildar även andra yogalärare i bland annat yogaanatomi.

Vi kan sammanfatta och säga att hon är öppen, intensiv, närvarande, snabb och mångsidig. En tillgång som ledare för resenärer och kollegor, med ett stort Springtimehjärta!

Tre snabba:
Favoritmusik vid löpning?

  • Springer aldrig med lurar, älskar naturupplevelsen.

Favoritmusik att dansa till?

  • Älskar att dansa allt från Tainted love, Just an Illusion, ABBA, Eart wind &Fire till Queen och Schlagerdängor. Född på bästa sextiotalet. Hemma i soffan blir det soul t ex Sade; Flow, Your Love is King….

Om jag var tvungen att äta en maträtt resten av livet skulle det vara….

  • Pasta såklart, och gärna med ett glas vin!


Missa inte vårt The Digital Camp

Missa inte vårt The Digital Camp


Börjar du liksom vi längta efter att samlas för ett riktigt träningsevent igen? Där vi får träna tillsammans och fyllas på med energi från gemenskapen och glädjen i det sociala. Vi är inte riktigt där än men vi tänker att vi kan skapa något som är lite mittemellan.

Lördag den 23 maj bjuder Erika Kits Gölevik, Maria Olofsson och Madelinn Fernandez in till ett digitalt ett träningsevent som du kan delta i oavsett på vilken plats du befinner dig. Du får dessutom möjligheten att ”checka in” på eventet redan den 22 maj på kvällen.

Vi står för ett mixat innehåll, som levereras digitalt till dig, och du står för att skapa den miljö du önskar vara i. En miljö dit du också kan bjuda in några nära vänner, familjemedlemmar eller kanske grannen du gillar att umgås med. Givetvis håller ni avstånd och ser till att ni inte är får många på för liten plats!

Du kan läsa mer och anmäla dig här till eventet

Madelinn Fernandez (Fighting Spirit), Erika Kits Gölevik (Träningsrevolution), Maria Olofsson (The Inner Strength)

Vi levererar ett innehåll som är varierat och bygger på aktiv rörelse och träning men också inspiration till ett inre välmående. Du kommer att bjudas på yoga, rörlighetsträning, styrka, flås och motiverande kunskap. Vi tipsar dig om bra mat och mellanmål, dels för att orka denna dag, dels några recept att testa senare.

Minst tre av lördagens klasser kommer att livesändas från olika platser i Sverige på den tid som är uppsatt i programmet. Resterande innehåll i vårt digitala paket får du tillgång till när du checkar in, antingen på fredagskvällen eller lördag morgon och kan köra antingen enligt vårt programförslag eller vid annan tidpunkt.

Du får tillgång till allt material ända till 31/7. Det innebär att du kan välja att bara köra någon klass den 23/5 och sen köra de andra klasserna senare. Alternativt köra allt igen hur mycket du vill!

Du kan läsa mer och anmäla dig här till eventet


I coronatider är vi alla Instaprofiler!

I coronatider är vi alla Instaprofiler!


Livet på Instagram och sociala medier ter sig ofta så där fantastiskt perfekt och underbart. Vi har nog alla känt en viss avundsjuka eller stress någon gång när vi skrollat i våra flöden. Backar vi tanken något så vet vi att det inte är verkligheten men den första reaktionen ger oss ibland en tro på att ”alla andra” har det så mycket bättre. Läs Elin Bjärkstedts reflektion kring hur dessa flöden förändrats i coronatider och se dig själv som en grym ”Instaprofil”.

Det händer något märkligt med Instagram när alla resor, fester, träningsevent och cocktailpartys är inställda. Alla blir vanliga.  De som vi följer för att de verkar leva så dynamiska och innehållsrika fartfyllda liv blir plötsligt precis som vi. Alldagliga. Vi är vana att se dem filtrade på uteserveringar och barer, på gym och takterrasser med kettlebells som matchar outfitten.

Och så plötsligt är det någon slags Corona-karantän-tillvaro och våra Instaprofiler trängs inte på dansgolv och på SATS längre – de ligger hemma i sängen och tipsar om sina favorit-Netflix-serier och fotar sin frukost istället. Kanske joggar de lite förvirrat i skogen också – skriver någon caption om att det är härligt att komma ut i naturen men du orkar knappt lajka för du brukar ju springa i skogen och det är liksom vardag för dig.

Det är nu det är tid för oss vanliga kämpande motionärer att skina. Vi behöver inte jämföra oss med superstjärnorna längre. Vi behöver inte drabbas av fullständig träningsdepression för att mycket är inställt, vi bara jobbar på. Kanske lite mer hemmaträning, kanske lite mer utomhuspass med kompisarna – och med längtan efter Springtimeresan till hösten eller nästa vår såklart. Men när förväntningen på den egna träningen är att den ska bli av och vara hyfsat effektiv så blir allt annat en bonus.

Just nu är vi alla Instastjärnor så skryt järnet om dina altanpass och vardagsrums-workouts. Gör dina knäböj djupa och fuska inte med antalet repetitioner. Fota din vattenflaska i motljus och peppa dina kompisar. Vi tar oss igenom det här med rena händer, avstånd i kollektivtrafiken och genom att hjälpas åt. Och på andra sidan väntar en resa då vi alla kan fota oss i soluppgången mitt i ett joggingsteg när ljuset är magiskt på stranden. Men fram till dess – fortsätt att vara en stjärna i ditt eget vanliga träningsliv, för allt som räknas är att jobba på, tillräckligt hårt, lagom ofta och över tid.

Veckans + 
Tack alla som varit med och kört #1000repsiveckan Så kul!!! Vi kör igen om några veckor igen. Håll utkik på min Instagram!

Veckans –
Min tyngdlyftningskurs i maj är såklart inställd. Det är riktigt gjort av arrangören Eleiko, men jag hade längtat så efter att få nörda ner mig i skivstångsbanor och startpositioner.

Och så veckans träningspass

Hitta en lagom lång backe som tar ca 1-2 min att jogga eller springa upp för. (Är den riktigt riktigt brant kan du gå med snabba kliv!)

På toppen gör du :
10 armhävningar
10 situps
10 windmills

Glömt vad Windmills är? Kolla filmen längst ner!

Gå ner och upprepa 8 gånger till.
Det blir intervallträning med styrka och aktiv vila.

(Jag brukar gå baklänges ner för att träna hjärnan, spara knän, och bli mer medveten om kroppens baksida… Men var beredd på att fölk som är ute med hunden kollar konstigt på dig när du backar i backar!)

Du vet att du kan hitta Elin på Instagramkontot @elinbjarkstedt