José Nunez – tipsar om hemmaträning!

José Nunez – tipsar om hemmaträning!


José Nunez uppskattas av många för sitt kreativa sätt att skapa träningsglädje och rörelse med olika redskap. Här nedan finns ett par videos att inspireras av när du vill få till din träning men saknar gymmets alla redskap. Du kan följa honom på @moveoo på instagram för fler idéer och tankar om träning. Dessutom har öppnat upp sin kanal för träning helt gratis nu, den hittar du här.


Besök ett utegym i helgen!

Besök ett utegym i helgen!


Hemmaträning i all ära.. men med mer tid hemma är det inte konstigt att man också längtar ut. Ut i friska luften där vårsolen börjat värma så där skönt mot kinderna och fåglarna kvittrar obekymrat av omvärlden. Är du frisk, rekommenderar vi dig att köra ett träningspass ute i helgen!

Att träna utomhus ger dig, förutom friskluften, de sköna endorfinerna som framkallas när du rör på dig och solljuset hjälper kroppen att bilda viktig D-vitamin. Det finns en rad fler goda effekter och du kan säkert göra en egen lista med de fördelar du tycker är viktiga för att motivera just dig.

Vi på kontoret, Springtime och Runners World, brukar träna tillsammans på luncherna i alla fall ett par gånger i veckan. Det motiverar oss. Nu försöker vi hålla igång det även om vi jobbar mer hemma och får göra det på varsitt håll. Det blir pepp och hejarop över sociala medier och på mail istället!

Här delar Marie och Camilla med sig av ett pass som du kan köra i ditt närmaste utegym.
Filmen nedan innehåller tips på 6 olika övningar där hela kroppen tränas. Kör alla övningar med 8-15 repetitioner (per ben vid enbensövning) och upprepa 2 – 4 varv beroende på vad du har för tid och ork. Jogga eller promenera dit och hem så har du både uppvärmning och nedvarvning inkluderat. Och du, det är ett perfekt sätt att samla reps till Elins utmaning #1000repsiveckan

Lycka till och trevlig helg från oss på kontoret!


Prova 2 nr för endast 19 kr!

Prova 2 nr för endast 19 kr!


Nu får du chansen att testa 2 nr av Runner’s World. Du får tidningen bekvämt hem i brevlådan. Du får även tillgång till låst material på webben och hela vårt digitala arkiv där du förutom Runner’s World även kan läsa Bicycling och Vasalöparens digtitala tidningar i din läsplatta eller mobil. Inte nog med det! Du får som prenumerant 20% på löparskor och kläder hos Runner’s Store, rabatter på löp- och träningsresor med mera!

Tulpaner och 1000 reps!

Tulpaner och 1000 reps!


Veckans hälsning från vår ambassadör Elin Bjärkstedt handlar om tulpaner och bjuder på en veckoutmaning där du får blanda övningar ”hej vilt”. Det är med andra ord dags för lite frihet under ansvar men vi finns vid din sida och peppar dig om du taggar oss i din träning!

Hej Springtime friend!

Tulpaner. Alltså utan tulpaner skulle den här märkliga perioden av social distansering vara ännu svårare. Jag har köpt lite påskliljor också men det är tulpanerna som är grejen. Min mormor älskade också tulpaner och jag tänker på henne när jag sätter dom i vatten. Min mormor blev nästan hundra år och in i det sista reste hon sig från stolen utan att ta hjälp av händerna. Och glömde hon sig så satte hon sig -och reste sig igen- med hjälp av ren benkraft.

Hon är min målbild. Att göra knäböj vid 97 är inte fy skam!

Att träna ofta är bra:

  • Man slipper få träningsvärk.
  • Man bryter stillasittandet.
  • Man får en hälsosam vana – som går att hålla i.
  • Man behöver inte göra jättetunga pass – man tränar ju ofta istället.
  • Man kan sänka kraven – och får en ny chans snart igen.
  • När man vill träna tyngre är kroppen förberedd för det.

Så gör som mormor, träna lite varje dag. Men eftersom du inte är närmare 100 år så tänkte jag utmana dig lite tuffare än med stolsknäböj!

Nu när vi i översköljts av hemmaträningsprogram i alla kanaler några veckor tänkte jag låta dig välja själv vad du vill göra så länge du gör 1000 rep på en vecka. Från torsdag 2/4 (min födelsedag, by the way…) till torsdagen 9/4 får du skrapa ihop 1000 rep.

Hur gör Du? Alla på en gång? 142,86 reps om dagen? Låt mig veta, låt kompisarna veta, så peppar vi varandra.

Blanda vilt av övningar: situps, burpees, knäböj, pullups, hopprep, utfall, roddar, pullups, turkish getups, jumping jacks, armhävningar, uppkliv, upphopp, svingar med kettlebell…. så länge slutsumman av alla olika rep på torsdag blir 1000.


Testar lite olika grejer hej vilt!

Jag startar utmaningen med 5 varv av:

  • 10 utfall med kettlebell i rack
  • 10 svingar med kettlebell.
  • 10 roddar

Det blir 150 reps in på kontot! Hur startar du? Tagga in mig och Springtime sportsclub så gör vi tillsammans. 3-2-1 GO!

Tagga!

 #1000repsiveckan @elinbjarkstedt @springtimesportsclub


Träna med handdukar och kroppen som redskap!

Träna med handdukar och kroppen som redskap!


Nu är det dags att leta fram två små handdukar som du kan polera parkettgolvet hemma i vardagsrummet med!

Här nedan finns ett ”LOP-pass” på 21 minuter, klockat och klart, du behöver inte hålla koll på något annat än att jobba i de olika rörelserna. Josés Nunez visar dig en övning i taget och du kör sen 35 sekunders jobb/15 sekunders vila i 5 varv.
5 sköna övningar som garanterat kommer att kännas av i kroppen..

Lycka till säger både vi och José som du kan följa på instagram @moveoo samt på hans youtube-kanal.


Häng med på vårt digitala Training Camp!

Häng med på vårt digitala Training Camp!


Inget är som det ska just nu och vi är många som fått förändra både verksamheter och vardagsliv väldigt snabbt. Vi hoppas och tror att vi snart ska kunna få sprida träningsglädje på våra träningsresor och event igen men tills ovissheten har lagt sig tänker vi dela med oss av vår passion för träning och hälsa digitalt istället. Det blir dels med inspiration av våra fantastiska ambassadörer här på Springtime Friends men också med gästinslag från våra härliga ledare som du kanske träffat på någon av Springtimes resor eller event.

Ingen vet speciellt mycket just nu men är det något vi vet så är det att fysisk aktivitet och rörelse på olika sätt gör gott för våra kroppar, oavsett yttre omständigheter. Därför satsar vi nu på att skapa ett ”digitalt Training Camp” med motivationshöjande inspiration och lite extra pepp i utmanande tider. Löpande kommer vi här på sidan att ge er tips på någon form av fysisk aktivitet och rörelse, alternativt ett kosttips eller annan motivation/kunskapshöjande boost som kan ge er inspiration till att få till stunder för att skapa både inre och yttre styrka. Tillsammans med vårt nätverk av ambassadörer och ledare vill vi vara din digitala kompis!

Välkommen att ta del av en första hälsning från Cecilia Gustafsson (@holistictraining) här.


Landa lugnt hemma – Ta del av Cecilias tips!

Landa lugnt hemma – Ta del av Cecilias tips!


Nu stundar en helg och i den tid vi befinner oss är vi troligtvis mer tvingande till att landa hemma. Landa lite mer med oss själva. Här kommer några fina tips från Cecilia Gustafsson som kan inspirera dig till att faktiskt kunna ta vara på tiden som ges.

Om vi vill se något positivt med den här utmaningen vi just nu är i – så skulle det kunna vara att vi får tid till återhämtning, en halvhalt i en snabb värld och i ett brådskande liv. Kanske öppnas en dörr till reflektion, att göra sådant du länge tänkt ta tag i men inte gjort, eller att göra något du ofta längtar efter men inte riktigt tyckt dig ha tid till. Om man övervinner den rastlösa känslan, kan en tillvaro hemma kanske bli återhämtande och till och med njutbar. Istället för att vilja fly bort från sig själv, kanske man kan komma närmare?  

Städa och rensa

Rensa garderober och skåp, sortera ut och släng. Städa i hörn du annars inte hinner komma åt. Bara det är en handling för förnyelse och ny energi.
Kul bok om städning: Konsten att städa : förändra ditt liv med ett organiserat hem eller Mindful Home – Fyll ditt hem och liv med ny energi

Reflektion 

Skriv 100 saker på på vad du vill ha i livet, gå igenom den och markera vilka 20 som är viktigast för dig och varför. Läs eller lyssna på böcker i ett ämne du tycker ger glädje och energi. En fin reflektionsbok som ger kraft och insikt är Ord för dagen 365 texter för styrka & sinnesro.
Skaffa en snygg notebook och bra pennor i olika färger och låt tankar, planer, idéer, to dos och små skisser växa fram i den som dokument för den här perioden.
Lyssna gärna på min föreläsning om IKIGAI –  den japanska modellen för välmående och hållbarhet – där kan du hitta riktlinjer och inspiration för ditt arbete/företag/livstillvaro.

Skriv

Att kreativt flödesskriva, är ett sätt att nysta ut grubblerier och att bli tydligare för sig själv. Börja helt enkelt med ”Jag vill skriva om” eller ”Jag minns” eller ”Jag ser” och låt handen röra sig oavbrutet utan stopp eller redigering av grammatik eller stavning i ca 10 minuter. 
Tips på bok: Wild Mind.  

Gör något kreativt, lär dig något nytt 

Att lära sig något höjer dopaminet, även att göra något för någon annan, som att hjälpa, ge uppmuntran eller skicka snälla meddelanden och komplimanger. Lyssna på olika duktiga och spännande gäster i Framgångspodden eller Sunshinepodden. Prenumerera på Skillshare.com  som har online kurser i olika kreativa uttryck, lär dig meditation och yoga hos t.ex. yogobe.com eller hos mig på movdoo.com

Vila, sakta ner, gå inåt 

Ta ett lugnare tempo överlag, låta saker få ta tid istället för att hastas igenom. Praktisera dagligen yinyoga och eller meditation och låt nervsystemet vila från omvärld och katastrofkänsla. I nuet och i vårdandet är det enklare att må bra och inte bli rädd eller stressad av saker som händer. Om du inte är van med yoga eller meditation – ta gärna hjälp av filmen nedan eller tidigare yogaklass som finns här. Alternativt kika in i min online studio.

Efter ett tag kanske du kan praktisera själv utan hjälp. 

Ha det bra, håll dig lugn och……
go yinside  

x Cecilia