Ambassadör – Cecilia Gustafsson

Ambassadör – Cecilia Gustafsson


Cecilia har under åren anlitats som yoga/dans/tränings inspiratör på Sveriges mest välrenommerade events och träningsresor. Hon utvecklar koncept och material till gruppträningsformer, som t ex Soma Move®, Afropowerdance® och Freepower.

Cecilia bedriver också stora delar av sin verksamhet online, med instruktörsutbildningar, årsprogram, veckoaktuella videocasts och inspelade meditationer.  Sommar/höst arrangerar hon helgretreats i Järvsö
– Holistic Camps, med besökare från hela landet, som tar del av mat, gemenskap, yoga, löpning och natur på ett lättsamt vis. Tillsammans med sin man Peppe driver hon klädprojektet, Holistic Wear, där hon säljer tröjor och T-shirts med egendesignade prints – passande till livet, träningen eller yogan. Du hittar tröjorna på holistictrainingshop.com

Cecilia bor med sin familj i Järvsö och fördelar sin tid mellan sitt företag och sin familj, ridning och joggingrundor i skogen, läsning och resor, i solitude och med vänner. 

Som ambassadör här på sajten kommer Cecilia dela med sig av sitt holistiska sätt att se på träning, rörelse och hälsa. Nedan beskriver hon själv vad hon vill förmedla:

Jag vill gärna inspirera till en helhetssyn på kropp, rörelse, känsla och hälsa. Min träning är inte träning mätt i vikt, längd, tid eller repetitioner – utan mer i syfte, tillstånd och upplevelse och det har varit min avsikt att inspirera till en kombination av det mjuka och det starka – det vitala i en vältränad kropp och det behagliga i avspändhet och medveten närvaro. Min önskan är att du ska känna dig påfylld av mitt arbete på något sätt, att det kan vara något som hjälper dig till rekreation – dvs något som blåser liv i din kropp och själ, eller som min mission har varit sedan starten –  jag vill bidra med filosofi, tekniker och övningar som ger dig inre glöd och yttre lyskraft!

Du som vill kan även följa Cecilias instagramkonto @holistictraining och kika in på hennes hemsida https://holistictraining.se/ för mer information.


Yoga med Majja Lundh

Yoga med Majja Lundh


Försommaren är här nu! Visst har vi längtat. Fortfarande ligger den där ”corona-isoleringen” över oss, med vissa begränsningar som vi inte är vana vid, men vi kan tacksamt njuta av det grönskande livet utanför. Kanske vill du testa detta flödande yogapass med Majja Lundh ute i gröngräset, hemma på mattan eller på en plats du gillar. Majja är en uppskattad ledare på Springtimes träningsresor och skriver här nedan en hälsning till er!

Åh vad jag längtar efter er resenärer och träningskompisar! Håller alla tummar jag har för att vi ses i höst! Tills dess – visst passar ni på att träna hemmavid? 

Även om jag älskar gruppträning och den pepp och dragkraft det innebär att träna tillsammans så ser jag en fördel med hemmaträning. Det är att jag vågar testa nya grejer och utforska och experimentera mer med rörelserna än i grupp. Är du likadan? 

I så fall kanske detta kan vara ett kul flöde att testa, jag kallar det transformations yogaflöde och samma rörelser upprepas fast skiftar liksom läge i rummet. Det innebär att om ett nytt läge inte passar dig så har du ett eller två lägen från rörelsevågorna innan att gå tillbaka till. På så vis tror jag flödet kan passa i princip alla – den som är alldeles ny till den här typen av yoga och den som praktiserat länge. Eftersom man väljer alternativ utifrån sin egen kropp och nyfikenhet!

Så testa flödet hemmavid, så kör vi det i grupp på en playa-planka längre fram! Lycka till och hör av dig om du har frågor eller tankar. 

Kram! /Majja Lund
(Du hittar Majja på instagram @majjalundh)


Prova 2 nr för endast 19 kr!

Prova 2 nr för endast 19 kr!


Nu får du chansen att testa 2 nr av Runner’s World. Du får tidningen bekvämt hem i brevlådan. Du får även tillgång till låst material på webben och hela vårt digitala arkiv där du förutom Runner’s World även kan läsa Bicycling och Vasalöparens digtitala tidningar i din läsplatta eller mobil. Inte nog med det! Du får som prenumerant 20% på löparskor och kläder hos Runner’s Store, rabatter på löp- och träningsresor med mera!

Landa lugnt hemma – ta del av Cecilias tips!

Landa lugnt hemma – ta del av Cecilias tips!


Nu stundar en helg och i den tid vi befinner oss är vi troligtvis mer tvingande till att landa hemma. Landa lite mer med oss själva. Här kommer några fina tips från Cecilia Gustafsson som kan inspirera dig till att faktiskt kunna ta vara på tiden som ges.

Om vi vill se något positivt med den här utmaningen vi just nu är i – så skulle det kunna vara att vi får tid till återhämtning, en halvhalt i en snabb värld och i ett brådskande liv. Kanske öppnas en dörr till reflektion, att göra sådant du länge tänkt ta tag i men inte gjort, eller att göra något du ofta längtar efter men inte riktigt tyckt dig ha tid till. Om man övervinner den rastlösa känslan, kan en tillvaro hemma kanske bli återhämtande och till och med njutbar. I stället för att vilja fly bort från sig själv, kanske man kan komma närmare?  

Städa och rensa

Rensa garderober och skåp, sortera ut och släng. Städa i hörn du annars inte hinner komma åt. Bara det är en handling för förnyelse och ny energi.
Kul bok om städning: Konsten att städa : förändra ditt liv med ett organiserat hem eller Mindful Home – Fyll ditt hem och liv med ny energi

Reflektion 

Skriv 100 saker på på vad du vill ha i livet, gå igenom den och markera vilka 20 som är viktigast för dig och varför. Läs eller lyssna på böcker i ett ämne du tycker ger glädje och energi. En fin reflektionsbok som ger kraft och insikt är Ord för dagen 365 texter för styrka & sinnesro.
Skaffa en snygg notebook och bra pennor i olika färger och låt tankar, planer, idéer, to dos och små skisser växa fram i den som dokument för den här perioden.


Lyssna gärna på min föreläsning om IKIGAI –  den japanska modellen för välmående och hållbarhet – där kan du hitta riktlinjer och inspiration för ditt arbete/företag/livstillvaro.

Skriv

Att kreativt flödesskriva, är ett sätt att nysta ut grubblerier och att bli tydligare för sig själv. Börja helt enkelt med ”Jag vill skriva om” eller ”Jag minns” eller ”Jag ser” och låt handen röra sig oavbrutet utan stopp eller redigering av grammatik eller stavning i ca 10 minuter. 
Tips på bok: Wild Mind.  

Gör något kreativt, lär dig något nytt 

Att lära sig något höjer dopaminet, även att göra något för någon annan, som att hjälpa, ge uppmuntran eller skicka snälla meddelanden och komplimanger. Lyssna på olika duktiga och spännande gäster i Framgångspodden eller Sunshinepodden. Prenumerera på Skillshare.com  som har online kurser i olika kreativa uttryck, lär dig meditation och yoga hos t.ex. yogobe.com eller hos mig på movdoo.com

Vila, sakta ner, gå inåt 

Ta ett lugnare tempo överlag, låta saker få ta tid istället för att hastas igenom. Praktisera dagligen yinyoga och eller meditation och låt nervsystemet vila från omvärld och katastrofkänsla. I nuet och i vårdandet är det enklare att må bra och inte bli rädd eller stressad av saker som händer. Om du inte är van med yoga eller meditation – ta gärna hjälp av filmen nedan eller tidigare yogaklass som finns här. Alternativt kika in i min online studio.

Efter ett tag kanske du kan praktisera själv utan hjälp. 

Ha det bra, håll dig lugn och……
go yinside  

x Cecilia 


Yoga & Soma Move med Cecilia Gustafsson

Yoga & Soma Move med Cecilia Gustafsson


Hej alla Springtime Friends!
Här kommer en hälsning från mig som också är hemma och fantiserar om yinyoga i solnedgångar på terassen eller plankan…. 

Som ett substitut för er som missar vårens träningsresor, kommer här lite digital yoga, träning och kärlek. Jag känner i alla fall att ni finns där på andra sidan skärmen när jag gör mina klasser.

Starta på en gång! Möblera ett ”yoga/tränings hörn” i ditt hem och dedikera en timme till svettig Soma Move eller om det passar bättre – mjuk flödande yoga som blir till yin yoga. 

Vill du hänga med mig på flera klasser, går du till min egna digitala studio – där jag sänder Holistic Videocast´s varje vecka! Där har vi gjort ett specialpaket för dig som är Springtime Friend – du får två yinyoga klasser och en Freepower klass i ett paket med 50% rabatt. (kod SPRINGTIMEFRIENDS) Du är givetvis välkommen att hoppa in på vilken av de anda klasserna också som många andra redan gör! 

Ta hand om er – och tagga mig gärna på insta ( @holistictraining ) när ni kört någon av klasserna så att jag kan ” hälsa”!  Och om du taggar @springtimetravel eller @springtimesportsclub kommer de att heja på dig också..

Kram Cecilia 

Yoga
Soma Move

Ambassadör – Henrik Frenkel

Ambassadör – Henrik Frenkel


Hjälp, har jag Alzheimer?! Den välkände publicisten Henrik Frenkel sitter sedan tre år i Springtimes styrelse. Henrik har ett förflutet bl a som chef på Aktuellt, chefredaktör på Veckans affärer och grundare av tidningen Chef.

Våren 2019 fick Henrik diagnosen mild kognitiv störning med trolig utveckling till Alzheimer, vilket var en chock både för honom, hans familj och hans omgivning. Men istället för att falla in i chock och självömkan valde Henrik att gå ut offentligt med sin diagnos i media.

Hösten 2019 startade Henrik bloggen Hjälp, har jag Alzheimer?! där han mycket personligt berättar om sin resa in i det okända. Han har även startat en podcast med samma namn där han samtalar med läkare, forskare, patienter och anhöriga för att få fram mer kunskap om Alzheimer, en sjukdom som drabbar 20 000 svenskar varje år.

Både bloggen och podcasten har blivit stora framgångar. I stort sett alla stora media med DN, SvD, radio och TV i spetsen har gjort stora reportage om Henriks kamp för att väcka uppmärksamhet kring det han kallar för världens mest ”kända okända sjukdom”.

Vi på Springtime vill bidra till att sprida all den kunskap om minnessjukdomar som Henrik tar fram i sin blogg och podcast. Vi tror att många, många av er har nytta av läsa – och lyssna – på Henrik. Ni kan kanske själva gå i funderingar över dåligt minne. Eller så har ni Alzheimer inom familjen eller släkten.

Vi börjar med att publicera en podcast med den välkände ekonomiprofessorn Micael Dahlen. Micael har varit med som löptränare på Springtimes Trainingscamps.

I poddsamtalet tar de upp rädslorna som uppstår i denna Coronakris, om att leva i kaos och vad gott som kan komma ut för både samhället och oss människor när vi väl tagit oss igenom denna pandemi.

Vi kommer sedan löpande att publicera Henriks podcast och blogg här på sajten under blocket – Hälsa.


Ambassadör – Mats Larsson

Ambassadör – Mats Larsson


Mats kommer från en idrottsfamilj och har ägnat större delen av sitt liv till längdskidåkningen där han varit 11 år i landslaget som aktiv. Karriären toppades resultatmässigt av OS brons i stafett 2006 och VM silver 2007 i sprint. Efter den aktiva karriären blev Mats tränare i längdlandslaget tillsammans med bla Rikard Grip under OS i Sochi, VM i Falun och ytterligare en säsong.

Att jobba med människor och se deras glädje när de utvecklas och kommer över sina spärrar/rädslor är något som Mats brinner för. Den mentala delen är något han lägger stort fokus på när han lär ut och coachar inom skidsporten. Viktigt är att få individen att fokusera på sig själv, sin egen insats och lämna alla andra och allt annat utanför. Att ha riktigt kul och må bra är det viktigaste i livet!

Idag driver Mats flera bolag inom olika branscher varav ett är just inom skidåkning. På vår sajt är Mats med sitt ödmjuka sätt den givna skidexperten och han är också vår huvudcoach på de skidläger vi anordnar i Östersund. Mats kommer att ge er sina tips löpande under skidsäsongen men även finnas med på försäsong och komma med råd för hur man tränar på barmark.