Mustafa ”Musse” Mohamed – ny ambassadör för Springtime Sportsclub

Mustafa ”Musse” Mohamed – ny ambassadör för Springtime Sportsclub


Mustafa ”Musse” Mohamed är en av Sveriges bästa långdistanslöpare, med åtskilliga SM-medaljer på distanser från 3 000 meter hinder till maraton. Nu kan vi avslöja att Musse också är en av våra ambassadörer för Springtime Sportsclub. Musse kommer därför bland annat att synas på våra resor och event samt bidra med träningstips och innehåll i våra olika kanaler. Vi har pratat med honom.

Välkommen som ambassadör för Springtime Sportsclub! Du har varit elitlöpare i över 20 år, och under 2020 fyller du 41. Vad är din drivkraft?

– Tack! Det är fortfarande roligt, motiverande och skönt att komma ut och springa och få det här lugna, sköna som löpningen ger. Sedan motiverar den andra delen i löpningen mig mycket också – att man får pressa sig, springa i grupp, träna intervaller och springa fort. De bitarna är viktiga för mig, både för motivationen och för att kunna hålla en hög nivå.  

Du ska nu till Etiopien och träna med många av världens bästa löpare. Hur är det?

– Det är inspirerande att komma till miljöer där andra elitlöpare tränar. Det höjer min kvalitet, jag får ju oerhört bra sparring. Jag har alltid velat träna med andra på min nivå eller helst lite bättre. Jag tror på att träna med andra och inte vara ”ensamvarg” även om man självklart måste kunna köra pass själv också.

För ett år sedan sa du att du skulle trappa ner. Men det känns inte som att du är på väg neråt? Vad är dina tankar gällande löpningen framöver?

– Nej, jag har inga planer just nu på att trappa ner. Vissa delar i min löpning har såklart blivit sämre, som min snabbhet och min explosivitet. Uthålligheten däremot är lika bra som tidigare och det är lättare att behålla en hög nivå där.

Vilka är dina mål och drömmar för 2020?

– Det stora målet är att kunna hålla en hög nivå och vara skadefri. Jag har inte direkt något konkret resultatmål, utan det handlar mer om att springa så bra jag kan på allt från 10 kilometer till maraton.

Efter ditt träningsläger i Etiopien ska du springa Sevilla Marathon. Du gjorde ju debut där i katastrofväder. Hur går dina tankar inför loppet?

– Den gången var det verkligen tuffa förhållanden, och att jag kom 5:a i loppet på 2.32 säger det mesta. Nu vill jag komma nära mitt personbästa på 2.12, så jag hoppas på en riktigt bra träningsperiod i Etiopen innan loppet.


Från soffpotatis till löpare – i tre enkla steg

Från soffpotatis till löpare – i tre enkla steg


Här visar vi hur du går från inaktiv soffpotatis till att bli en löpare som springer lopp – i tre enkla steg!

Jag älskar när folk berättar att de vill börja springa! Anledningarna till varför de vill sätta i gång är skiftande, det kan vara ett besked från en hälsokontroll, övervikt eller en dröm om att kunna genomföra ett roligt lopp. Men det spelar ingen roll vad som fått dig att börja kuta – det viktigaste är att det är just du som har tagit beslutet.

Problemet är att många börjar alldeles för hårt de första veckorna. Det kan göra att du drabbas av överbelastningsskador som till exempel benhinneinflammation och hälseneproblem. Och det vill ju du förstås undvika. 

Du ska alltså inte vara rädd för att ta vilodagar. Det som händer när du testar en ny aktivitet och använder muskler som inte varit aktiva på ett tag är att du får träningsvärk. Träningsvärk är i stort sett ofarligt och kräver bara några dagar med lugna aktiviteter som promenader, simning och cykling, som gör att musklerna får genomblödning och blir pigga igen. En annan ofarlig åkomma som du inte behöver oroa dig för är håll.

Löpning är en fantastisk träningsform som ger bra träningseffekt på kort tid.

Löpning är en fantastisk träningsform som ger bra träningseffekt på kort tid. Den är tidseffektiv – du kan starta utanför din ytterdörr och vara tillbaka i hemmet 30 minuter senare. Men löpning på platt underlag ger en ganska monoton belastning på vissa muskler, vilket kräver en period med tillvänjning. I detta skede tycker jag att det är bra att komplettera promenaderna och löprundorna med styrketräning och även med rörlighetsträning, exempelvis yoga, soma och dynamisk rörlighet (med tänjningar av främst ben och bål).

Har du möjlighet ska du emellanåt springa på mjukare underlag i form av terrängspår, gräs, grusvägar eller skogsstigar. Då blir stötchocken mot benen mindre kraftig samtidigt som du tränar upp balansen och de små stabiliserande musklerna i fot och underben. 

Här är några handfasta tips till dig som vill bli en löpare! 

Steg 1: Från nybörjare till löpare

• Köp skor som är avsedda för löpning.  Besök en sportaffär med kunnig personal som hjälper dig att prova ut löparskor som passar dina fötter.

• Träna i minst 30–60 minuter två gånger i veckan. Träna inte fem gånger den första veckan och ingenting veckan därefter – då blir du skadad och tappar suget.

• Börja med att promenera i raskare takt än normalt. Och gå dig riktigt svettig under 30 minuter. Reflektera över vad som händer i kroppen. Blir du trött i benen eller i hjärta och lungor?  Det är inte så farligt, väl? Du återhämtar dig fort och mår otroligt bra efter att du duschat.

• Nästa steg är att springa lugnt i 1 minut och sen gå i 4 minuter. Upprepa sekvensen 5–6 gånger, det vill säga 25–30 minuter totalt. Detta är en bra övergång för att både förbättra din grundkondition och vänja dina ben vid belastningen.

• Öka tiden som du springer stegvis. Du springer i 2 minuter och går i 4 minuter, springer i 3 minuter och går i 4 minuter, springer i 4 minuter och går i 4 minuter. Det gör du tills du kan springa 20–30 minuter i lugn takt utan att stanna eller gå. 

• Nu är du en löpare! 

Steg 2: Från nybörjarlöpare till en mer kunnig löpare

• Ta hjälp av en erfaren löptränare eller PT och be dem kika på din löpteknik. Eller läs artiklar i Runner’s World och titta på instruktionsfilmer på runnersworld.se. Jobba med hållning, höftens läge, armpendling och fotisättningen. Här finns det ofta förbättringspotential.

• Träna tre pass per vecka och försök ha 48 timmar mellan dina träningspass. Då hinner kroppen återhämta sig.

• Två pass ska vara lugn löpning där du ökar löptiden för varje vecka. Du kan fortfarande lägga in gångavsnitt i passen för att orka vara ute längre och längre tid. Ett av veckans pass bör vara i en högre intensitet, exempelvis intervaller och backträning. Eller ett pass med pulsbaserad styrka som cirkelträning och bodypump.

• Köp ordentliga funktionskläder att träna i. Fundera även på en klocka som mäter puls och sträcka. Du har också börjat föra enkla anteckningar över din träning.

• Nu är du en kunnig löpare!

Steg 3: Från en mer kunnig löpare till en löpare som vill springa ett lopp

• Du har kommit över de jobbiga stegen och har tränat upp din fysik. Nu tränar du 3–4 pass i veckan. 

• Du börjar sätta upp tydliga mål för din löpträning. Du har ett tidsmål eller planerar att delta i ett lopp på 5–10 kilometer, kanske till och med en halvmara.

• Du genomför nu ett lugnt distanspass per vecka, som är mellan 60–90 minuter. Dessutom 1–2 kortare distanspass och ett pass där du springer i en fart som motsvarar ditt tänkta tävlingstempo på en viss distans. Vill du till exempel springa 10 kilometer på 60 minuter innebär det en genomsnittsfart på 6 minuter per kilometer. Ett pass som du kan köra för att lyckas med det är 6 x 1 kilometer (i 6 min/km-tempo) med 2 minuter jogg som vila mellan intervallerna.  

• Du skaffar dig en gps-klocka som mäter tid, sträcka, fart och puls och skriver utförligare anteckningar om dina pass i en träningsdagbok.

• Nu är du en löpare som vill bli tävlingslöpare!

Läs också: RW:s nybörjarguide

LG Skoog, Umeå, har 2 500 LP-skivor och är usel på matlagning. När det begav sig gjorde han 29.57 på 10 000 meter, 1.07 på halvmaran och 1.43 på Lidingöloppet. LG har även 8 SM-guld, 2 Champions League-guld och 5 Cup-guld som fystränare för Umeå IK:s och Tyresö FF:s fotbollsdamer. Här skriver han mest om träning för löpare. Blogg: runnersworld.se/blogs/lgskoog


Prova 2 nr för endast 19 kr!

Prova 2 nr för endast 19 kr!


Nu får du chansen att testa 2 nr av Runner’s World. Du får tidningen bekvämt hem i brevlådan. Du får även tillgång till låst material på webben och hela vårt digitala arkiv där du förutom Runner’s World även kan läsa Bicycling och Vasalöparens digtitala tidningar i din läsplatta eller mobil. Inte nog med det! Du får som prenumerant 20% på löparskor och kläder hos Runner’s Store, rabatter på löp- och träningsresor med mera!

Run Happy Löpardagen flyttas

Run Happy Löpardagen flyttas


Löpardagen Run Happy med Runner’s World, Brooks och Springtime flyttas på grund av coronasituationen. Nytt datum är 30 augusti!

Vill du få en endorfinkick utöver det vanliga och förkovra dig inom löpning? Då är löpardagen Run Happy något för dig – en heldag på Gymnastik- och Idrottshögskolan (GIH) i Stockholm, där Runner’s World i samarbete med Brooks bjuder på spännande föreläsningar, workshops och löpklasser med några av Sveriges bästa löpare, experter och löpledare. 

Under dagen får du träna och inspireras av Springtime Sports Club:s ambassadör Mustafa ”Musse” Mohamed, Anders Szalkai, Fredrik Zillén, Camilla Rahm, Mikaela Arfwedson och Mikael Mattsson.

Som medlem i Springtime Sports Club får du 300 kr i rabatt per person. Ange kod: SPORTSCLUB, vid bokning.

LÄS MER OCH BOKA HÄR


Ambassadör – Henrik Frenkel

Ambassadör – Henrik Frenkel


Hjälp, har jag Alzheimer?! Den välkände publicisten Henrik Frenkel sitter sedan tre år i Springtimes styrelse. Henrik har ett förflutet bl a som chef på Aktuellt, chefredaktör på Veckans affärer och grundare av tidningen Chef.

Våren 2019 fick Henrik diagnosen mild kognitiv störning med trolig utveckling till Alzheimer, vilket var en chock både för honom, hans familj och hans omgivning. Men istället för att falla in i chock och självömkan valde Henrik att gå ut offentligt med sin diagnos i media.

Hösten 2019 startade Henrik bloggen Hjälp, har jag Alzheimer?! där han mycket personligt berättar om sin resa in i det okända. Han har även startat en podcast med samma namn där han samtalar med läkare, forskare, patienter och anhöriga för att få fram mer kunskap om Alzheimer, en sjukdom som drabbar 20 000 svenskar varje år.

Både bloggen och podcasten har blivit stora framgångar. I stort sett alla stora media med DN, SvD, radio och TV i spetsen har gjort stora reportage om Henriks kamp för att väcka uppmärksamhet kring det han kallar för världens mest ”kända okända sjukdom”.

Vi på Springtime vill bidra till att sprida all den kunskap om minnessjukdomar som Henrik tar fram i sin blogg och podcast. Vi tror att många, många av er har nytta av läsa – och lyssna – på Henrik. Ni kan kanske själva gå i funderingar över dåligt minne. Eller så har ni Alzheimer inom familjen eller släkten.

Vi börjar med att publicera en podcast med den välkände ekonomiprofessorn Micael Dahlen. Micael har varit med som löptränare på Springtimes Trainingscamps.

I poddsamtalet tar de upp rädslorna som uppstår i denna Coronakris, om att leva i kaos och vad gott som kan komma ut för både samhället och oss människor när vi väl tagit oss igenom denna pandemi.

Vi kommer sedan löpande att publicera Henriks podcast och blogg här på sajten under blocket – Hälsa.


Ambassadör – Mats Larsson

Ambassadör – Mats Larsson


Mats kommer från en idrottsfamilj och har ägnat större delen av sitt liv till längdskidåkningen där han varit 11 år i landslaget som aktiv. Karriären toppades resultatmässigt av OS brons i stafett 2006 och VM silver 2007 i sprint. Efter den aktiva karriären blev Mats tränare i längdlandslaget tillsammans med bla Rikard Grip under OS i Sochi, VM i Falun och ytterligare en säsong.

Att jobba med människor och se deras glädje när de utvecklas och kommer över sina spärrar/rädslor är något som Mats brinner för. Den mentala delen är något han lägger stort fokus på när han lär ut och coachar inom skidsporten. Viktigt är att få individen att fokusera på sig själv, sin egen insats och lämna alla andra och allt annat utanför. Att ha riktigt kul och må bra är det viktigaste i livet!

Idag driver Mats flera bolag inom olika branscher varav ett är just inom skidåkning. På vår sajt är Mats med sitt ödmjuka sätt den givna skidexperten och han är också vår huvudcoach på de skidläger vi anordnar i Östersund. Mats kommer att ge er sina tips löpande under skidsäsongen men även finnas med på försäsong och komma med råd för hur man tränar på barmark.


Ambassadör – Cecilia Gustafsson

Ambassadör – Cecilia Gustafsson


Cecilia har under åren anlitats som yoga/dans/tränings inspiratör på Sveriges mest välrenommerade events och träningsresor. Hon utvecklar koncept och material till gruppträningsformer, som t ex Soma Move®, Afropowerdance® och Freepower.

Cecilia bedriver också stora delar av sin verksamhet online, med instruktörsutbildningar, årsprogram, veckoaktuella videocasts och inspelade meditationer.  Sommar/höst arrangerar hon helgretreats i Järvsö
– Holistic Camps, med besökare från hela landet, som tar del av mat, gemenskap, yoga, löpning och natur på ett lättsamt vis. Tillsammans med sin man Peppe driver hon klädprojektet, Holistic Wear, där hon säljer tröjor och T-shirts med egendesignade prints – passande till livet, träningen eller yogan. Du hittar tröjorna på holistictrainingshop.com

Cecilia bor med sin familj i Järvsö och fördelar sin tid mellan sitt företag och sin familj, ridning och joggingrundor i skogen, läsning och resor, i solitude och med vänner. 

Som ambassadör här på sajten kommer Cecilia dela med sig av sitt holistiska sätt att se på träning, rörelse och hälsa. Nedan beskriver hon själv vad hon vill förmedla:

Jag vill gärna inspirera till en helhetssyn på kropp, rörelse, känsla och hälsa. Min träning är inte träning mätt i vikt, längd, tid eller repetitioner – utan mer i syfte, tillstånd och upplevelse och det har varit min avsikt att inspirera till en kombination av det mjuka och det starka – det vitala i en vältränad kropp och det behagliga i avspändhet och medveten närvaro. Min önskan är att du ska känna dig påfylld av mitt arbete på något sätt, att det kan vara något som hjälper dig till rekreation – dvs något som blåser liv i din kropp och själ, eller som min mission har varit sedan starten –  jag vill bidra med filosofi, tekniker och övningar som ger dig inre glöd och yttre lyskraft!

Du som vill kan även följa Cecilias instagramkonto @holistictraining och kika in på hennes hemsida https://holistictraining.se/ för mer information.